Eigen successen onder de loep met functioneringsgesprekken

  • door

Functioneringsgesprek afnemen

Functioneringsgesprek vragen voorbereiden kan met speciale functioneringssoftware die een bedrijf ter beschikking stelt aan haar medewerkers. Functioneringsgesprek vragen die digitaal worden afgenomen zijn van alle gemakken voorzien. Het voordeel van een functioneringsgesprek is dat beide partijen wederzijdse visies hebben op het functioneren van de medewerker. Dit is anders dan bij een beoordelingsgesprek waarbij de leidinggevende zijn visie op een medewerker zijn functioneren aangeeft. Een medewerker beantwoord de vragen. Dit kunnen vragen zijn hoe hij zijn functioneren op de werkvloer beleeft, hoe het beter kan en waar hij tegen aan loopt. Aan de hand van deze vragen kan de werkgever een persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen zodat de medewerker zich aan de hand van dit plan beter kan ontwikkelen. Ook het plan kan overzichtelijk in de gebruikte software worden gezet wat gemakkelijk en inzichtelijk is.

Functioneringsgesprek formulier

Het digitale functioneringsgesprek platform heeft meerdere gemakken ten opzichte van het functioneringsgesprek formulier. Zodra de werkgever een functioneringsgesprek inplant krijgt de medewerker direct een melding in de software. Daarbij worden gemaakte afspraken gebundeld en samengesteld tot een overzichtelijk plan. Bij het functioneringsgesprek formulier werden vragen nog offline behandeld en beantwoord. Dit kost een bedrijf administratief gezien veel meer werk omdat elk formulier apart verwerkt moest worden. Door alles digitaal in een overzicht in te voeren raken er nooit meer gegevens zoeken en kunnen foutjes makkelijk worden hersteld.

Hoe kunt u uzelf voorbereiden op een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek houdt in dat er vanuit beide partijen wordt gekeken hoe goed een medewerker lijkt te functioneren en wat zijn eigen ervaring hierbij is. Aan de hand van vragen die in het online formulier worden gesteld kan de medewerker aangeven wat hij van zijn baan en functie vindt. Dit kan taakinhoudelijk zijn maar bijvoorbeeld ook de omgang met collega’s, sfeer op de werkvloer, eigen werkhouding, gedrag, moeilijkheid van taken en begeleiding. Een medewerker die zelf problemen ergens mee heeft kan dit aangeven voordat een functioneringsgesprek plaatsvindt. En in het functioneringsgesprek worden deze zaken dan besproken. Soms gaat het functioneren niet goed en blijkt de medewerker toch niet bij de betreffende functie te passen. Soms is een functioneringsgesprek in dat geval een slecht nieuws gesprek waarbij vanuit beide partijen overeenstemmend ontslag kan worden genomen. Op deze manier kan medewerker opzoek kan naar werk wat beter bij zijn wensen en ervaring aansluit. Vaak komt dit al naar voren bij de antwoorden die de medewerker zelf geeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *